به چه علت نوزادان سرفه می‌کنند؟

علت سرفه های مداوم نوزاد چیست؟

قبل از این که درمورد سرفه و علل آن در نوزادان صحبت کنیم، لازم است تا مقداری با سرفه و مکانیزم آن آشنا شوید. بدن برای تمیز نگه داشتن و باز نگه داشتن راه های هوایی (که به دلیل خلط یا تکه غذا در حال مسدود شدن است) از سرفه استفاده می‌کند. به صورت کلی دو نوع سرفه مرطوب و خشک وجود دارد. سرفه خشک زمانی رخ می‌دهد که فرد سرما خورده یا دچار آلرژی و حساسیتی شده است و سرفه مرطوب هنگام بروز یک بیماری تنفسی به همراه عفونت باکتریایی بروز پیدا می‌کند. سرفه خشک به برطرف شدن سوزش گلو درد و ترشحات بینی کمک می‌کند و سرفه مرطوب به ایجاد خلط یا مخاط در مجرای تنفسی کمک می‌کند که خود این مخاط به دلیل این که حاوی گلبول های سفید است، با میکروب های موجود در مسیر هوایی مبارزه می‌کند. 

 

نکته لازم به توجه این است که کودکان و نوزادانی که کمتر از 4 ماه دارند خیلی سرفه نمی‌کنند. پس در صورتی که نوزاد شما سرفه می‌کند، مشکل جدی ای در سلامت او وجود دارد. برای مثال در صورتی که یک نوزاد تازه متولد شده در زمستان به صورت مکرر سرفه می‌کند، ممکن است به ویروس سنسیشیال که تنفسی نیز هست مبتلا شده باشد. همچنین لازم است بدانید که سرفه در کودکان بالای 1 سال نگرانی کمتری دارد و اغلب نشان از مشکل خاصی در کودک نیست.

 

سرفه ناشی از سرماخوردگی

در سرماخوردگی علاوه بر آبریزش بینی، گرفتگی بینی و گلو درد، سرفه خشک نیز از علائم محسوب می‌شود. در سرماخوردگی سرفه ها معمولا خشک هستند اما بسته به میزان و شدت سرماخوردگی میتواند با ترشح مخاط در گلو (بیشتر شب هنگام) به سرفه مرطوب تبدیل شود. همچنین ممکن است کودک شما دچار تب خفیف شود. برای درمان سرفه ناشی از سرماخوردگی در کودکان به صورت طبیعی، از عسل (برای کودکان بالای یک سال)، قطره های نمکی و مرطوب و خنک کننده سرفه استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای کاهش تب از استامینوفن که یک روش بی خطر است استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی : آیا کودک شما به مصرف ویتامین احتیاج دارد؟

سرفه ناشی از عفونت

کروپ که ناشی از یک عفونت ویروسی است، با ایجاد تورم در پوشش نای و بستن مجاری تنفسی، تنفس را برای نوزاد سخت می‌کند.

نوزاد دچار کروپ شده است

آشکار ترین نشانه کروپ در کودکان، شنیدن صدای سرفه کودک هنگام شب و مشکل در تنفس است. صدای سرفه کودک در این حالت چیزی شبیه پارس است ولی قابل تشخیص و تفکیک از صدای پارس است. سرفه کروپ در کودک هنگام دم آشکار می‌شود.

سرفه ناشی از خروسک

خروسک اغلب در کودکان زیر 5 سال مشاهده می‌شود. این بیماری با سرماخوردگی معمولی در ابتدای روز آغاز شده و در حالت عادی پس از شنیدن صدای سرفه کودک درخواب خروسک، این بیماری 3 الی 4 روز بعد از بین می‌رود. در صورت عدم بهبودی خود به خودی کودک در این مدت زمان، لازم است با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

وزن مناسب برای کودکان چقدر است؟ این بلاگ را به شما پیشنهاد میدهیم.

سرفه ناشی از کرونا یا همان کووید 19 

در حالت طبیعی کودکان به نوع خفیف کرونا مبتلا می‌شوند اما ممکن است عوارض جانبی زیادی را از جمله سرفه خشک یا سرفه مرطوب شامل شوند. انتظار می‌رود این علائم طی 2 الی 14 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر شوند و شبیه علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا باشند. از آن جایی که علائم کرونا بسیار متفاوت است، با طیف وسیعی از علائم منجمله سرفه، تب، آبریزش بینی، تنگی نفس، کاهش تغذیه، اسهال و استفراغ، تغییر رفتار یا علائم دیگر روبرو هستیم. در موارد شدید ابتلا به ویروس کرونا، ممکن است نوزاد نیاز به بستری شدن در بیمارستان را داشته باشد. در صورت مشاهده علائم شدید و خطرناکی از جمله مشکلات تنفسی یا تغذیه، تغییر رنگ لب ها به آبی، کم آب شدن بدن و ناتوانی در بیدار شدن حتما از تیم پزشکی درخواست کمک کنید. همچنین برای جلوگیری از انتقال ویروس و ابتلا سایر اعضا خانواده، لازم است کودک مبتلا از سایر اعضای خانواده جدا شود.

سیاه سرفه

این عفونت باکتریایی کشنده، یکی از علل اصلی بیماری و مرگ و میر نوزادان در گذشته بود. اما اکنون در حال بازگشت بوده و در بسیاری از شهر های کشور شیوع پیدا کرده و در بیشتر مواقع علائمی شبیه به سرماخوردگی یا آنفولانزا را ندارد. علائم سیاه سرفه به شرح زیر است:

·       انقباض و اسپاسم های نگران کننده پشت سر هم (مکرر) سرفه

·       بیرون زدگی زبان

·       برجسته شدن چشم

·       تغییر رنگ صورت

چرا نوزاد شیر نمی‌خورد؟ پاسخ سوال خود را در این بلاگ خواهید یافت

سرفه ناشی از ذات الریه

این بیماری عفونی ناشی از باکتری یا ویروس است که در شرایطی مثل همراهی با سرماخوردگی ایجاد می‌شود. در این بیماری سرفه به احتمال زیاد مخاطی و مرطوب به نظر می‌رسد. نوزاد مبتلا به ذات الریه دچار خستگی می‌شود و همچنین سرفه های مرطوب نوزادی <مولد> خواهند داشت.

سرفه ناشی از آسم

در بیماری آسم، به دلیل باریک شدن مجاری تنفسی و هوایی، سرفه به صورت خس خس سینه است. پزشکان متخصص اظهار داشته اند که آسم در کودکان زیر 2 سال شایع نیست، مگر در صورتی که نوزاد دچار حمله های اگزما شده باشد یا  سابقه خانوادگی و ژنتیکی آسم و آلرژی را داشته باشد.

آیا سرفه های زیاد نوزاد خطرناک است؟

سرفه در نوزادان ممکن است ناشی از عوامل مختلفی باشد و در برخی موارد ممکن است نشانه‌ای از مشکل جدی باشد. در اینجا به توضیحاتی درباره سرفه در نوزادان، علل مختلف آن و زمانی که می‌تواند خطرناک باشد، می‌پردازیم:

۱. سرفه مداوم و شدید: اگر سرفه نوزاد به شدت بیش از حد و مداوم باشد، ممکن است نشانه یک عارضه جدی باشد.

۲. سرفه با خلط یا خون: اگر سرفه نوزاد با خلط یا خون همراه باشد، این می‌تواند نشانه یک عفونت باکتریایی یا ویروسی، یا حتی یک مشکل جدی تنفسی باشد.

۳. سرفه همراه با نفس‌های سریع یا مشکل در تنفس: اگر سرفه نوزاد همراه با نفس‌های سریع، سختی در تنفس، یا تلاش برای نفس کشیدن باشد، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

۴. سرفه همراه با تب: اگر نوزاد شما همراه با سرفه دارای تب باشد، ممکن است نشانه یک عفونت بیشتری باشد.

۵. نوزاد زیر سن 3 ماهگی: در صورتی که نوزاد شما زیر سه ماهگی است و سرفه دارد، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید، زیرا سرفه در این دوره ممکن است نشانه مشکلات جدی تنفسی یا دیگر عوارض باشد.

در کل، سرفه در نوزادان ممکن است نشانه مشکلات طبیعی و بی‌خطر باشد، اما در مواردی می‌تواند نشانه مشکلات جدی تنفسی یا سایر عوارض باشد. بنابراین، در صورتی که سرفه نوزاد شما نگرانی‌هایی ایجاد می‌کند یا با هر یک از موارد خطرناک فوق همراه است، بهتر است بلافاصله به پزشک متخصص کودکان مراجعه کنید تا علت آن را تشخیص داده و درمان مناسب را تجویز کند.

مطلب های تصادفی